Bohaterami powieści są uczniowie i nauczyciele warszawskiej szkoły męskiej – Liceum Lindego. Ciamciara wspomina po maturze SPONĘ, której kupno zostało zapoczątkowane płomienną przemową dyrektora do bohatera oraz jego trzech kolegów: Zasępy, Słabiszewskiego („Słaby”), Pędzelkiewicza („Pędzel”). Okazało się, że ósma klasa składa się z samych nieuków, a wśród nich prym wiodą czterej chłopcy. Rada pedagogiczna zabrała się do metodycznej pracy nad niepokornymi uczniami.

Ulubionym miejscem spotkań kolegów była Wędzarnia obok której mieszkała woźna Więckowska oraz Obserwatorium – szkolny strych. Pewnego dnia na strychu starszy kolega – Alibaba wezwał chłopców i nakazał uspokojenie nauczycieli w ciągu miesiąca. Na kolejnej lekcji sytuację pogorszył Ciamcia niszcząc sprzęt chemiczny. Zasępa stwierdził, że każdy z nauczycieli ma słaby punkt tylko trzeba go odkryć. Kolejni starsi chłopcy pytani o sposoby odmawiali odpowiedzi. Chłopcy trafili do szkolnego aktora - Szekspira.

Podczas próby przedstawienia zostali wzięci za statystów. Korzystając z okoliczności porwali Szekspira, jednak torturowany nie wyjawił sposobu. Zaalarmowanych dziwnym zachowaniem chłopców nauczycieli uspokoił Szekspir, tłumacząc zamiłowaniami dramaturgicznymi. Podstępnie przekupiony łobuz Kicki skierował ich do dawnego boksera piszącego wiersze – Wątłusza Pierwszego. Bohaterowie z niewielkimi oszczędnościami udali się do starszaka. Stać ich było wyłącznie na zakup „sposobu na Alcybiadesa” - poczciwego nauczyciela historii – Misiaka.

Sposób, czyli SPONĘ wyjawił im Szekspir. W Obserwatorium szczegółowo zanalizował osobę Alcybiadesa i wspomniał o WAB-ie (Wielki Asocjacyjny Bluff), Czynnikach Dezorganizujących, Haszyszu oraz Dryfie. Nazajutrz chłopcy zastosowali się do Sposobu. Jednak zamiast lekcji musieli jechać wraz z przedstawieniem do Domu Młodzieży pod opieką Alcybiadesa. Podczas występów chłopców z Lindego doszło do incydentu. Kolejnego dnia bohaterowie znów podjęli próbę Wielkiego Bluffu i z szacunkiem odnosili się do nauczyciela historii. Postanowili też „zaopiekować się” popiersiem Katona, które dyrektor kazał usunąć. Na lekcji okazało się, że Dryf nie zadziałał i nauczyciel wystawił dwie lufy. Na przerwie Szekspir wytłumaczył błąd chłopców i przekazał dalsze instrukcje.

10 zdań, które pomogą Ci zatrzymać chłopaka przy sobie!                               
trajkotki.pl                                                    
                                                                                                   
strona:   - 1 -  - 2 - 


  Dowiedz się więcej
1  Kompozycja i narracja „Sposobu na Alcybiadesa”
2  Czas i miejsce akcji „Sposobu na Alcybiadesa”
3  Marcin Ciamciara - charakterystyka



Komentarze
artykuł / utwór: Sposób na Alcybiadesa - streszczenie w pigułce




    Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


    Imię:
    E-mail:
    Tytuł:
    Komentarz:
     





    Tagi: